Saturday, December 09, 2006

Televiziunea!


Conform unui studiu recent efectuat pe un eşantion de 1000 de persoane din mediul urban din România reiese că ~90% dintre români preferă să-şi petreacă timpul liber în faţa televizorului. Acest lucru demonstrează cât de mare este impactul televiziunii în România. La nivel mondial, în ţările dezvoltate, impactul este şi mai mare. Televizorul a devenit deja un „membru al familiei”, un obiect care nu lipseşte din casa nici unui român de la oraş. În lume, şi în special în ţara noastră, se vinde anual un număr impresionant de televizoare, iar TV prin cablu adaugă periodic în grila lor de programe noi canale de TV lansate recent în România.

Asistăm, astfel, la o explozie a numărului de televiziuni şi la un bombardament informaţional. Marea majoritate a televiziunilor emit acum prin satelit, pe toate continentele, amplificând fenomenul globalizării. Orice emisiune şi orice informaţie produsă într-o ţară poate fi vizionată pe tot Globul. Televiziunea a transformat planeta Pământ într-un „sat planetar” în care informaţia se naşte într-un colţ de pe Glob şi apoi este rapid difuzată în toată lumea. Televiziunea actuală lărgeşte conceptul de mondializare a valorilor şi a non-valorilor; formatele de emisiuni de succes concepute într-o ţară sunt difuzate şi adaptate în toată lumea. Un exemplu ar fi emisiunea „Big Brother” care a fost difuzată şi în România de Prima TV. Istoricul jurnalismului, Hugo Davenport, autorul lucrării „Days that Shock the World”, scrie despre Big Brother: „Acest eveniment multimedia-fără scopuri, trivial, banal, dar obsesiv - a trezit apetitul pentru celebritatea lipsită de talent”. Big Brother a ajuns până în statele arabe unde a fost suspendat după o săptămână de emisie din cauza protestelor vehemente ale comunităţii locale care nu aderă la normele occidentale. De exemplu, cel mai deranjant pentru arabi a fost faptul că participanţii puteau sta împreună în aceeaşi cameră. Deşi organizatorii au încercat să adapteze emisiunea la specificul tradiţiilor arabe (prin organizarea unei camere de rugăciune, de exemplu), totuşi, emisiunea nu a fost „înghiţită” de populaţie, fiind criticată ca fiind prea liberală. Acesta este un exemplu care demonstrează un lucru interesant:deşi asistăm la o mondializare a programelor de TV, totuşi populaţiile unor state opun bariere în calea promovării nonvalorilor. Acolo unde tradiţiile locale sunt adânc înrădăcinate în mintea unei populaţii, programele de TV globalizante nu pot pătrunde. Televiziunea, prin programele sale şi prin ştirile prezentate, tinde să ne schimbe viaţa.
Dacă la începuturile ei, televiziunea emitea imagini alb-negru, astăzi nu numai că vedem imagini color, dar putem viziona programe TV digitale şi sunet 3D surround. Mai exact, TV emite acum imagine de înaltă definiţie, claritate, luminozitate şi rezoluţie. De la televizoarele cu tub catodic (care emiteau radiaţii periculoase pentru ochi) s-a trecut la televizoare şi monitoare cu cristale lichide (LCD) şi la cele cu plasmă. Acestea nu emit radiaţii, iar rezoluţia imaginii este optimă. Culorile, luminozatitatea, claritatea imaginii şi durata de viaţă mai lungă a acestor noi tipuri de televizoare transformă total modul de percepţie a realităţii. Dimen-siunea redusă a tubului permite ca acest nou televizor să fie agăţat de perete, asemuindu-se cu un tablou. Pe de altă parte, televizoarele cu plasmă pot avea şi dimensiuni magnifice echivalând cu mărimea unui ecran de cinematograf. Totuşi, prea puţini români îţi pot permite achiziţionarea unui astfel de televizor deoarece preţun este incredibil de mare. Un televizor cu plasmă costă în România cât un apartament cu 3 camere! Dacă adăugăm la noul televizor digital un sistem „Home cinema” cu boxe-sateliţi care emit sunete 3D Surround, aşezate în câte un colţ al camerei, ne vom transmforma camera proprie într-un adevărat cinema virtual. Tehnologia nu se opreşte aici: specialiştii susţin că viitorul aparţine ecranelor polimerice!

Get your own Slide Show!

No comments: